Greenside Vets - Reisverslag uit Galashiels, Verenigd Koninkrijk van kelly hosman - WaarBenJij.nu Greenside Vets - Reisverslag uit Galashiels, Verenigd Koninkrijk van kelly hosman - WaarBenJij.nu

Greenside Vets

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg kelly

10 December 2009 | Verenigd Koninkrijk, Galashiels


Dinsdag was een hele gevarieerde dag (met opvallend veel puppy’s!). We hadden behoorlijk veel consulten en daarna een interressant o.k. programma. Er was o.a. een hond met lymphomia (een hele agressieve vorm van kanker in de lymfen, dat dus heel snel door het hele lichaam verspreidt). De hond had al 2 maanden chemo achter de rug en kreeg vandaag zijn derde kuur. Helaas is deze vorm van kanker niet te genezen en zorgt de chemo alleen voor een levensverlenging van 6-9 maanden. Ook was er een papagaai die letterlijk van zijn stokje was gevallen! Hij reageerde nauwelijks ergens op en Louise en Andy wisten eigenlijk niet precies wat ze ermee moesten. Papagaaien horen namelijk tot de ‘exotische diersoorten’ en daar leer je in Vetschool niet heel veel over. Veel tijd om een diagnose te stellen was er uiteindelijk niet, omdat hij al tijdens het consult dood ging. Waarschijnlijk was het een luchtwegprobleem dat was veroorzaakt door de zwaar rokende eigenaren. Dat huisdieren net zo erg meeroken als personen is helaas iets wat weinig mensen zich realiseren.
Later op de dag kwam er een mevrouw binnen met een hond. Ze had ook een grote handtas mee die alle kanten op wiebelde en piepte… Iedereen stond een beetje raar te kijken tot bleek dat er 7 (!) puppy’s in de tas zaten! Ze waren pas een paar dagen oud en kwamen mee omdat ze nog niet alleen thuis gelaten mochten worden. Heel grappig om te zien. Gelukkig waren ze allemaal gezond en konden weer mee in de tas.
Vlak daarna kwam er iemand met een grote bench aanzetten met daarin 9 krioelende pups. Deze waren 7 weken oud en kwamen voor hun laatste inenting voor ze naar hun nieuwe eigenaren gingen. Ik moest toen onthouden welke we hadden gehad (wat nog best lastig was omdat ze allemaal over elkaar heen liepen en heel erg op elkaar leken!).

Woensdag kwamen er weer twee honden en een kat binnen met kanker. De twee honden hadden mamma tumoren (soort borstkanker bij honden), die we moesten wegsnijden en opsturen naar het lab (waar ik volgende week ga werken). Bij de kat was het eerst niet duidelijk wat het had. Er was alleen een grote bult op zijn wang te zien en zijn oog traande behoorlijk. We hadden daarom besloten hem op te nemen en een X-ray te maken. Daar waren heel veel botsplinters te zien en een zwevende tand. Er waren toen twee mogelijke oorzaken: het lichaam had de tand gezien als een vreemd object waardoor het een abces was gaan vormen en het bot week had gemaakt. De botsplinters zouden daardoor zijn ontstaan. De tweede mogelijkheid was een agressieve botkanker. Een biopt wees uit dat het ging om botkanker. De kat moest dus worden ingeslapen.

Vandaag was het weer ontzettend druk. Dat zijn altijd mijn favoriete dagen, omdat er veel te doen en te zien is. Aan het eind van de dag kwam er nog een hond binnen omdat hij om onbekende reden niet kon plassen. Toen Neil hem opvoelde bleek zijn blaas op ontploffen te staan. De eigenaren hadden kennelijk “een dag of 5” afgewacht… De hond was er heel slecht aan toe en moest dus direct worden opgenomen. We hebben hem toen meteen gekatheteriseerd om de druk van zijn blaas te halen. De urine was bijna zwart omdat er veel (oud) bloed in zat. De X-rays wezen uit dat het om blaasstenen ging en dat hij tegelijkertijd balkanker had. Daardoor was zijn prostaat vergroot, die op de urineleider drukte. De combinatie van deze verdrukking en de stenen hadden voor een complete verstopping gezorgd. We hebben hem daarom moeten opereren om de stenen te verwijderen en hem te castreren. Tijdens de operatie was er nog een heftige bloeding ontstaan, waardoor het bijna onmogelijk was om te zien waar de bloeding vandaan kwam. Dat was nog best spannend omdat de hond heel snel veel bloed verloor. Gelukkig konden we de bloeding met goed teamwork opsporen en het vat afknellen. Toen hij weer stabiel was en we met de laatste laag hechtingen bezig waren ben ik me heel snel gaan omkleden voor hockey! Ik werd namelijk om 5 uur opgehaald door Elena om eerst training te geven aan een gemixt team en daarna zelf te trainen. Ik was precies optijd want ze kwam net aangereden (in haar onwijs mooie Porsche Boxter S!). Training was behoorlijk koud, maar heel goed te doen als we bleven spelen.

Morgen is alweer mijn laatste dag bij Greenside Vets in St Boswells… Twee weken is eigenlijk net te kort, omdat je dan net iedereen goed hebt leren kennen en je draai hebt kunnen vinden. Ik had precies hetzelfde bij Merlin Vets. De eerste paar dagen voelde ik me meer een gast en vertelde ik telkens opnieuw over mijn plannen, hoe Schotland mij beviel en over Nederland. Pas in de tweede week leerde ik hoe ze te werk gingen en kon ik assisteren. Elke praktijk heeft namelijk een ander systeem. Merlin Vets had bijvoorbeeld alle patientendossiers en afspraken in de computer staan, terwijl Greenside Vets de gegevens op kaarten schrijft en de afspraken in een agenda. Greenside heeft wel weer een georganiseerder O.K. programma dan Merlin en een andere dagindeling. Opzich is het daarom juist goed om in meerdere praktijken stage te lopen. Je kunt zo goed vergelijken en een idee krijgen van hoe het in het algemeen is om in een praktijk te werken. Toch denk ik dat het beter was geweest om drie weken in elke praktijk te werken. Gelukkig heeft Merlin Vets aangeboden dat ik nog een keertje terug mag komen als ik dat wilde!



  • 14 December 2009 - 07:14

    Mama:

    Kon tot nu toe dit niet lezen -geblokkeerd site op mijn werk pc - maar heel mooi zo veel verschillenden "gevallen "mee te maken. Wat leuk dat Merlin zgt dat je terug mag komen!
    Liefs M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Galashiels

Galashiels, Edinburgh

Recente Reisverslagen:

17 December 2009

SAC lab

13 December 2009

Dagje Edinburgh

10 December 2009

Greenside Vets

07 December 2009

Na regen komt zonneschijn, toch?

04 December 2009

Wat een week..
kelly

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 12885

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 22 Mei 2014

USA

28 Februari 2010 - 28 Mei 2010

Zuid-Afrika

11 November 2009 - 20 December 2009

Galashiels, Edinburgh

Landen bezocht: