SAC lab - Reisverslag uit Galashiels, Verenigd Koninkrijk van kelly hosman - WaarBenJij.nu SAC lab - Reisverslag uit Galashiels, Verenigd Koninkrijk van kelly hosman - WaarBenJij.nu

SAC lab

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg kelly

17 December 2009 | Verenigd Koninkrijk, Galashiels

Maandag ben ik begonnen in het lab waar George werkt. Ze doen daar met name bloedonderzoeken, weefselonderzoeken en post-mortems (PM’s). De ochtend startte helaas niet super. De bus was namelijk niet komen opdagen, dus na 45 minuten wachten in de kou besloot ik naar huis te gaan om te kijken wanneer de volgende bus zou vertrekken. Die ging 2 uur later… Uiteindelijk was ik om half 11 aangekomen en kon ik meteen kijken bij drie schaap-PM’s. Het was heel interressant en Rita (dierenarts) vertelde wat ze deed en waar je vooral op moest letten. Ik moest wel ontzettend wennen aan de sterke geur in de PM ruimte! Onze diagnose voor de eerste twee schapen was Fluke (longworm) en voor het derde schaap longontsteking. Aan het eind werden er stukjes weefsel bewaard die naar het lab gingen voor verder onderzoek en bevestiging van de diagnose. Later op de dag heb ik deze met Fiona verwerkt en weefselkweekjes gemaakt. Die moesten 12 uur in een incubator worden gezet en zouden we op dinsdagochtend gaan beoordelen.

Dinsdag ochtend werd ik opgehaald door Rita, dus hoefde ik (gelukkig!) niet met de bus. Toen we aankwamen was Fiona net bezig de kweekjes uit de incubator te halen. Mooi optijd dus! De diagnoses van gisteren kwamen overeen met de verdere onderzoeken, dus konden we de eigenaar informeren en hem adviseren zijn andere schapen te laten wormen. Daarna hebben we heel veel bloedtesten gedaan. George heeft namelijk een programma opgezet (SAC Health Scheme) waarin koeien kunnen worden getest op ziektes als tuberculosis en Johne’s disease. Als de kudde een jaar lang vrij is van deze ziektes krijgt de eigenaar hier een certificaat voor. Hiermee zijn de koeien meer waard en makkelijker te verkopen door de eigenaar en kunnen de ziektes goed onder controle worden gehouden. Aan het eind van de dag kwamen er nog 4 schapen binnen, waarvan er waarschijnlijk twee waren vergiftigd en twee fluke hadden. De vergiftigde schapen waren heel interressant omdat je duidelijke beschadiging van de lever kon zien en heel veel kleine bloeduitstortingen op de organen.
’s Avonds hadden we nog een klein afscheidsdiner omdat Laura woensdag weg ging en ik zondag! Het was heel gezellig en een beetje later geworden dan verwacht…

Gelukkig werd ik woensdag opgehaald door George (omdat Rita voor twee dagen naar Edinburgh was). Ik begon weer met het analyseren van de kweekjes met Fiona, gevolgd door een PM op een schaap en een mega grote koe! De koe was kennelijk heel veel geld waard en was heel plotseling overleden. Het was dus belangrijk dit goed uit te zoeken. Ik mocht deze keer helpen snijden, wat best bizar was. De huid was heel dik en er kwam een sterke geur vanaf (ik ben nu dus ook 200% vegetarisch geworden!). We konden niets opvallends vinden, dus moesten we veel verschillende weefselstukjes uitsnijden voor verder onderzoek. Ook de uiers moesten we opensnijden, dus je kon heel goed zien hoe de melk daarin zat. Na anderhalf uur had ik toch echt wat frisse lucht nodig, dus Fiona en Rita hebben het afgemaakt. Daarna heb ik wel weer meegekeken bij het maken van de weefselfkweekjes en het omzetten van de kweekjes van dinsdag die niet goed waren gegroeid.

Vandaag hadden we weer wat sneeuw (kennelijk nu ook in Nederland?), maar George haalde me weer op dus ik hoefde niet in de kou te wachten op mijn bus. Er waren geen PM’s gepland, maar er waren wel honderden bloedmonsters binnengekomen van de Health Scheme, dus die moesten allemaal gelabled, afgedraaid en onderzocht worden. Dat duurde zo’n beetje de hele dag. Niet heel spannend dus, maar ik kon in ieder geval wel veel helpen. Ook heb ik geleerd een wormentelling te doen en ze te identificeren onder de microscoop.

Morgen alweer mijn laatste dag op het lab. Er is dan ook een soort kerstlunch, dus veel werk zal er denk ik niet zijn. Ik moet ook maar eens gaan uitzoeken wat ik allemaal meeneem naar Nederland en wat ik hier laat… Hopelijk blijft mijn koffer onder de 20 kg!

  • 18 December 2009 - 07:12

    Mama:

    Wat een interessant en heel andere afronding van je Scotse avontuur! Ook een belangrijk kant van dieren welzijn. En het sneeuwt hier inderdaad - alle trein verkeer ligt plat en de snel wegen lijken op een parkeer terrein! Tot zondag.
    Liefs
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Galashiels

Galashiels, Edinburgh

Recente Reisverslagen:

17 December 2009

SAC lab

13 December 2009

Dagje Edinburgh

10 December 2009

Greenside Vets

07 December 2009

Na regen komt zonneschijn, toch?

04 December 2009

Wat een week..
kelly

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 12890

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 22 Mei 2014

USA

28 Februari 2010 - 28 Mei 2010

Zuid-Afrika

11 November 2009 - 20 December 2009

Galashiels, Edinburgh

Landen bezocht: