elephant&rhino relocation - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van kelly hosman - WaarBenJij.nu elephant&rhino relocation - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van kelly hosman - WaarBenJij.nu

elephant&rhino relocation

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg kelly

18 April 2010 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Daar was ik weer met zo veel nieuwe avonturen en ervaringen dat ik het waarschijnlijk lang niet allemaal in mijn blog kan zetten, maar ik kan wel zeggen dat het A-MA-ZING is hier!!

We zijn nu volop bezig met de olifant en neushoorn relocaties, wat dus inhoud dat andere parken dieren uit ons park (Phinda Private Game Reserve) hebben overgekocht en we die dus moeten vangen en transporteren. Eerst moet de helicopter dus met Chap en een ranger met trace-apperatuur de dieren opsporen en dan vannuit de lucht met een airgun onder narcose brengen. Wij racen er dan met een jeep heen en moeten het stabiliseren. Bij de olifanten moesten er zelfs kettingzagen, bijlen en 30 man aan te pas komen om genoeg ruimte te maken voor de hijskraan! De olifanten hebben namelijk altijd de neiging om in de dikke bush-bush neer te vallen... Het was echt heel indrukwekkend om te zien! De olifant krijgt dan na het onderzoek banden om zijn poten en wordt dan op zijn kop omhoog gehesen en op een truck gelegd. Die truck reed dan weer naar een andere plaats waar de olifant zijn antidote kreeg en wakker kon worden in de container. Jammer dat ik de foto's niet kan laten zien, maar ik zal ze bewaren voor als ik terug kom!

met de neushoorns gaat het iets anders: ze moeten namelijk zelf de container inlopen. Voor onze veiligheid krijgen ze daarom een lichte verdoving waardoor ze wat slomer worden en heel wankel kunnen lopen. Met z'n 10en moesten we ze dan in de goede richting duwen en op de trailer krijgen! Het ging eigenlijk heel makkelijk! Natuurlijk wel goed uitkijken voor de hoorn en de logge poten (die wil je echt niet op je tenen krijgen!!). Ik ben nu overigens Chaps enige student, de andere zijn inmiddels weer naar huis. Opzich wel jammer, maar het betekent wel dat ik veel meer mag doen omdat hij alleen op mij hoeft te letten. Ik ben nu dus ook zijn personal assistant, haha

Ik mocht ook de penicilline bij de neushoorns inspuiten, wat echt heel lastig is! De spuit is namelijk best groot en de naald heel kwetsbaar en lang. Die naald moet dan door de bult die op hun nek zit, maar de huid is daar heel stug en dik! Je moet de naald dus "begeleiden". Het is wel eens voorgekomen dat de naald afbrak, maar omdat ze zo een dikke huid hebben zijn die er bijna niet uit te halen. Er is dus een hele grote kans op enorme infectie, wat ze bijna nooit overleven. Oppassen dus!

Ik heb overigens de schrik van mijn leven gehad toen ik de neushoorns in onze tuin de fles gaf (dat doe ik nu 2-3 keer per dag zelf omdat de andere volunteers er dus niet zijn). Nyoni, het 8 maanden oude meisje, had namelijk de speen van de fles af getrokken en bijna ingeslikt! Dat was al een keer eerder gebeurt bij Kombe, de andere neushoorn, en hij moest toen met spoed naar Durban (8 uur rijden) om daar geopereerd te worden. Hij heeft het net overleefd, maar een tweede operatie zou hij volgens Chap niet overleven...
Nu had Nyoni dus hetzelfde gedaan! Ik ben dus super snel het huis in gerend om Chap te halen en in het pikke donker zijn we toen teruggerend en heeft hij de sterke kaken van elkaar kunnen halen. Godzijdank zat de speen nog in haar wang!!! Het blijkt dat haar kaken nu zo ver ontwikkeld zijn dat ze de speen eraf heeft kunnen trekken. Gelukkig niet mijn schuld dus. Ze krijgen vanaf nu wel de melk vanuit een emmer!

Moet ze nu weer melk geven, dus ga er weer vandoor. Mijn volgende blog is waarschijnlijk vanuit Hoedspruit, waar mijn volgende en laatste project is. Hopelijk kan ik terug naar nederland komen met die vulkaanuitbarsting!!


  • 18 April 2010 - 13:29

    Paps:

    Hoi Kelly,

    Wat een geweldige verhalen! Werkelijk helemaal uniek. We kijken er elke keer naar uit wanneer je vogende blog uit komt om ook die weer vol spaning en verbazing te lezen. Geweldig om jouw avonturen ook van een afstand een beetje mee te kunnen maken. Take care!
    xxx

  • 18 April 2010 - 19:16

    Mama:

    Alweer een hele serie avonturen Kelly - en wat super dat je optijd kon signaleren over de speen en het vooralsnog goed kwam.
    Grandpa nu thuis en ik heb Grandma verteld over je verhalen. Vond ze ook heel interessant en spannend en zou ze door vertellen aan Grandpa.
    Ik ben net terug uit Stockholm -zat goed vast met de volkaan as maar met bus en trein en hulp van papa op internet ben ik eindelijk thuis. Gelukkig heb jij nog een paar weken voordat we hoeven over na te denken. Hopelijk wel over tegen die tijd!
    Liefs

  • 21 April 2010 - 14:52

    Anna:

    HO-LY-LORD... awsome!!!:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

kelly

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 12907

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 22 Mei 2014

USA

28 Februari 2010 - 28 Mei 2010

Zuid-Afrika

11 November 2009 - 20 December 2009

Galashiels, Edinburgh

Landen bezocht: