Buffalow, lions, cheetahs and more! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van kelly hosman - WaarBenJij.nu Buffalow, lions, cheetahs and more! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van kelly hosman - WaarBenJij.nu

Buffalow, lions, cheetahs and more!

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg kelly

29 April 2010 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Ik zit nu precies een week bij Dr Rogers en het werk wordt steeds leuker. We hadden de eerste dag namelijk een wat trage start, maar zijn nu volop bezig met de 4 fases van TB-tests (tuberculose) op buffels, relocaties en vaccinaties. Het zijn hier enorme groepen (ca. 20-150!), dus iedereen heeft een belangrijke taak om het zo efficient mogelijk te laten lopen.
Met de TB-tests moet ik alle vaccinaties klaarmaken en in de 4e fase neem ik met Dr Rogers bloed af. Iedere buffel krijgt 5 vaccinaties en er moeten 5 bloedbuisjes worden afgenomen! Kortom, veel werk!
Julia, een andere volunteer, houdt alle gegevens bij en markeert de hoorns roze als ze getest zijn. Shannon zorgt ervoor dat er genoeg spullen zijn en assisteert met de M99 (narcose middel dat heel gevaarlijk is. 1 drup is genoeg om een mens binnen 5 minuten te doden! Gelukkig hebben we overal en altijd antidote bij ons, mocht er iets gebeuren!). Iedereen heeft dus een belangrijke taak!
Meestal beginnen we rond half 6 's ochtends, wanneer het nog koel is, en eindigen we rond een uur of 3. Daarna zijn we "on-call" en werken we in de dierenkliniek in het dorp of rijden we naar een ander Gamereserve.
Gisteren moesten we bijvoorbeeld 12 leeuwen met hun welpjes herplaatsen. Eerst vangen dus! Het zijn natuurlijk wilde dieren, dus zodra er eentje gedart op de grond ligt, moeten we heel snel zijn met laden op de truck omdat de andere leeuwen nogsteeds in de buurt zijn! Vooral met de welpjes moesten we voorzichtig zijn omdat die een veel lichtere narcose kregen (wel heel schattig om ze op te pakken en naar de truck te dragen ;) ). De grotere leeuwen moeten we op een mat leggen en met minstens 6 man dragen! Ze wegen ruim 150 kg!

Ondertussen is het onderzoek met de cheetahs nog in volle gang. Waarschijnlijk zit er een stofje in hun voedingssupplementen dat heel gevaarlijk is. Belangrijk dus dat we snel de oorzaak vinden, voordat alle cheetahs in dat park overlijden..

In het weekend helpen we waarschijnlijk het Bundox Gamecapture Team met het laden van een aantal zebra's en hopelijk kunnen we zondag een beetje uitslapen voor ons volgende drukke programma! Volgende week gaan namelijk we een paar dagen naar Free State. Dat is een staat verderop, waar we meer buffel TB-tests doen, twee neushoorns moeten transporteren en sable vangen. Dat word letterlijk buffelen!

Julia en ik hebben trouwens precies dezelfde camera, heel makkelijk dus, want zo kunnen we fotos van elkaar maken en op haar computer omwisselen! Ze woont overigens in Colorado en woont vlak bij de bergen waar je kunt wintersporten. Ze snowboard zelf ook en heeft me dus uitgenodigd om langs te komen! Gaaf!

Dat was het weer. Mam, Pap en Tim, veel plezier in Boston! Anna, super van je tentamen, keep up the good work!

Heel veel liefs xxx

• 29 April 2010 - 11:53

Mama:

Alweer helemaal in met bezigheiden Kelly. Super top!
    Zit nu in de vliegtuig dus tot horens! Als je wilt gandma en grandpa willen berichten, kan misschien weer via Hosmannen VK.
    Liefs van onze 3tejs!
    x

• 01 Mei 2010 - 11:28

Dick En Noor:

Ha die Kel!
    Heb net weer even over al je 'avonturen' gelezen. Wat klinkt dat allemaal supergaaf, en wat doen jullie dan een goed werk! Hopelijk komen jullie er snel achter dat het stofje in het food suppl inderdaad de oorzaak is, want een park zonder cheetahs kan natuurlijk niet! Succes met alles, en geniet van deze schitterende tijd! Enne, ... uitslapen kan thuis wel weer! dikke zoen!

• 13 Mei 2010 - 10:22

Ilona Hofstra:

ha kelly, kwam weer eens terecht op je blog en las wat je allemaal meemaakt. Dat zijn wel levenservaringen...De gemiddelde nederlandse dierenarts kan er alleen maar van dromen.Een eenvoudig pootje spalken van de hond wordt voor jou een eitje in de toekomst hier.
    Heel veel succes daar met het wilde spul, ilona