Goed bezig! - Reisverslag uit Galashiels, Verenigd Koninkrijk van kelly hosman - WaarBenJij.nu Goed bezig! - Reisverslag uit Galashiels, Verenigd Koninkrijk van kelly hosman - WaarBenJij.nu

Goed bezig!

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg kelly

18 November 2009 | Verenigd Koninkrijk, Galashiels

De derde dag bij Merlin Vets alweer gehad vandaag..

Gisteren ben ik de hele dag met Iain mee geweest met de farm visits. We waren maar met z'n tweeen (en zijn hond Kiwi) dus ik heb hem geassisteerd. De eerste afspraak was de castratie van twee paarden. Dat ging heel anders dan ik in Utrecht had gezien! In Utrecht duurde het een half uur voordat ze onder anesthesie waren, daarna moesten ze op de operatietafel en voorbereid worden. De chirurgen (minimaal 2 + assistent) werden dan helemaal steriel ingepakt met mondkapjes en hoofddoekjes en al. Het paard ging aan de beademing en hartmonitor en de incisie werd aan het einde weer gehecht. Bij de paarden die we ter plekke castreerde ging het heel anders: binnen 5 minuten lagen ze plat, Iain maakte zijn handen steriel en voor ik het wist was de hengst een ruin geworden! En hechten? Nee daar deden ze niet aan. Zolang er geen vliegen waren (in de zomer alleen) was dat niet nodig. Toen alleen nog een injectie om ze weer bij te laten komen (ja dat alles binnen 15 minuten..!). Toen de tweede gedaan op dezelfde manier en gewacht tot ze weer op vier benen stonden. Heel bijzonder om het verschil zo duidelijk te kunnen zien tussen een ziekenhuis en 'country style'.
De tweede afspraak was een enorme gebitsbehandeling. Uiteindelijk stonden zowel Iain, Ik als het paard te zweten. Tjee wat was dat zwaar. Het gebit zag er zo slecht uit! Maar gelukkig hebben we het weer helemaal bijgeslepen en de wolventanden eruit gehaald en kon hij weer vrolijk verder.

Vandaag ben ik maar op 1 farmvisit geweest en de rest van de tijd in de praktijk gebleven. Ik heb daar van 'andere Iain', die mij ook het intuberen had geleerd, ook geleerd over injecties en ze daarna zelf mogen geven. Eentje was een pijnstiller en twee waren om ze weer uit de narcose te halen. Heel leuk om dat zelf ook echt te mogen doen!

Morgen komt er een hond terug die er vandaag ook was. Hij had plotselinge coordinatieproblemen gekregen, maar het was een raadsel waar het vandaan kwam. Er komt dus een specialist bij kijken en hij zal de hele dag worden onderzocht. Ben benieuwd wat het gaat opleveren!

Bedankt nog voor de leuke reacties trouwens. Op de vraag of er nog meer foto's komen kan ik vast zeggen dat dat niet waarschijnlijk is omdat ik er max 10 foto's op kan zetten, maar ik zal kijken wat ik hierop kan verzinnen.

Aight dat was het voor nu! Binnenkort meer nieuws! greetzz

• 19 November 2009 - 07:21

Mama:

Alweer een heel interessant verhaal Kelly! Kan bijna rechtstreeks in je reisverhaal boek geplakt worden!
    Fijn dat ze je zoveel laat doen en zien en dat je ook zie de pragmatisme zien van een echte praktijk.
    Liefs
    x

• 20 November 2009 - 15:50

Tim:

Kellooo!

Echt super vet wat je daar allemaal doet! En dat al in 2 dagen!
    Je kaartje heb ik binnen gekregen, gevolgd door je pakketje 2 dagen later.
    Leuke cd! Staan een paar hele goede nummers op :)

Veel plezier nog in Schotland!