Let's get started - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van kelly hosman - WaarBenJij.nu Let's get started - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van kelly hosman - WaarBenJij.nu

Let's get started

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg kelly

04 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Gansbaai

Nadat ik een dagje toerist heb mogen zijn, was het gisteren tijd om echt aan de slag te gaan. Dat betekende dus om 6 uur op.. We moeten namelijk 1,5 uur voor vertrek de boot gereed maken en alle spullen aan boord brengen. Daarna zou Andrew me nog wat basistechnieken laten zien, zoals knopen en werking van de apparatuur. Dat was wel echt heel grappig, want ik had dat veel eerder al op onze boot in Nederland geleerd! Voordat hij dus ook maar iets kon uitleggen had ik de knopen al gelegd! Toen de klanten aankwamen kregen ze een briefing en moesten we ze helpen met hun zwemvesten.Je wil niet weten op hoeveel verschillende manieren mensen proberen het vest aan te krijgen! Ze gaan echt op de kop, achterstevoren, binnenstebuiten, onder de kleding, over de rugzak en ga zo nog maar even door. Gelukkig zijn wij er daarom voor om ze te helpen!
Helaas bleek de wind plotseling heel sterk te zijn toegenomen, waardoor het niet veilig genoeg was om uit te varen. De gasten mochten daarom later op de dag nog een keer komen en in de tussentijd kregen ik en claire (zij is hier ook pas net) een les over het gedrag van haaien. Heel goed om het eens van een hele andere kant te zien dan wat er alijd in de krant of op het nieuws komt. Zo is er bijvoorbeeld enorme ophef ontstaan omdat er de laatste jaren steeds meer shark attacks zijn. Dat komt dus niet door de haaien zelf, zoals in de krant staat, maar door de toegenomen populariteit in watersporten. Daardoor zijn er meer mensen in het water en is de kans op een aanval groter. Overigens is een aanval zelden echt een aanval. Witte haaien zijn namelijk van nature heel nieuwschierig en omdat ze geen handen hebben om onbekende dingen aan te raken, moeten ze er in bijten.. Hit&run noemen we dat.
Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen waarom ze aanvallen. Soms is het vanwege 'mistaken identity'. Ze zien dan een surfboard met armen en benen aan de zijkant aan als een zeehond.
Kortom, het ligt allemaal niet zo simpel als altijd in de krant staat. Dat moeten wij de klanten ook goed uitleggen.
's middags zijn we alsnog uitgevaren omdat de wind was gaan liggen. We hebben niet zo veel gezien als gisteren, maar het was wel weer heel mooi!
Vandaag zijn er behoorlijk veel klanten, dus moeten we in 2 groepen mee. Ik zit op de middag trip, dus heb nu een tweede les over haaien anatomie en biologie.

Greetz

• 05 Maart 2010 - 12:35

Mama:

Mooi verslag Kelly!
    Wat heb jij een leuke begin van dit aventuur.
    Jeffrey net even langs hier in Leiden: heeft de wintersport fotos klaar maar grote file dus zet ze op CD en brengt ze hier heen.
    Ben nog niet naar je foto site geweest.
    x

• 05 Maart 2010 - 16:03

Céline:

Kelly!!
    Heel leuk om alles te lezen! Ik wou dat ik er nu ook lekker kon zitten (kijk nu naar buiten en het regent weer eens!), ik ga nu je foto's bekijken!
    Spreek je al vloeiend Zuid-Afrikaans??:P
    xxxxxxx