Shark team week 1 - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van kelly hosman - WaarBenJij.nu Shark team week 1 - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van kelly hosman - WaarBenJij.nu

Shark team week 1

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg kelly

08 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Gansbaai


hoi allemaal,
na een paar lange, drukke, maar onwijs leuke dagen heb ik nu weer even tijd voor een blogje! Dann en georgie zijn namelijk vertrokken, dus hebben wij hun werk overgenomen. Wel heel jammer dat ze weg zijn omdat ze na zo'n lange tijd hier behoorlijk wat ervaring op hadden gedaan. Gelukkig bleef jimmy nog een paar dagen, dus kon hij claire en mij ook nog wat opweg helpen. Andreas, teamleider, wil het zware werk namelijk ongemerkt van zich afschuiven, maar daar heeft jimmy ons alles over verteld. Claire en ik hebben er inmiddels voor gezorgd dat ook hij de handen uit de mouwen steekt! Helaas is jimmy dus, na opnieuw een onwijs gezellige avond in lokale bar Ernies, vertrokken naaar zijn volgende project in het krugerpark.
Gisteren was de boot gereserveerd voor een groep van 20 duitse mariniers... We zagen dus de bui al hangen. Toch was het best grappig omdat wij al die grote mannen een zwemvestje aan moesten doen en er als crew zelf geen hoeven te dragen! De trip zelf was ook wel goed omdat er behoorlijk wat haaien in de buurt waren, waarvan twee ruim 3,5 meter waren!
Daarna hebben we nog een strandwandeling gemaakt om de zonsondergang te zien. Die zij hier altijd heel spectaculair!
Vandaag waren er op de trip maar 15 mensen, dus was er ruimte voor mij om weer een cagedive te doen. Ik zat er precies op het juiste moment in omdat we twee whites om de boot hadden zwemmen en ze heel geinterreseerd waren in de bait! Ik heb voor het eerst eens goed naar de ogen kunnen kijken. Veel mensen denken namelijk dat ze van die pikzwarte kraal ogen hebben, maar eigenlijk is het een hele bijzondere kleur blauw. Heel mooi!
Ik mocht vandaag ook het anker doen. Dat is best lastig omdat we zo stabiel mogelijk moeten liggen om het voor de duikers anders best lastig is. We moeten daarom bijna 600 m ankertouw uitleggen met een split in de laatste 100 m om de boot dwars te krijgen. Al die meters moet je dan heel snel uit de ankerbak voeren. En dat gaat echt gigantisch hard! Op een gegeven moment beginnen je armen ook te verzuren, maar gelukkig is maoli er altijd om je te helpen. Verder word ik nu getraind als divemaster! Dat betekend dus dat je instructeur bent voor de duikers en ze in en uit de kooi moet begeleiden. Heel leuk om te doen vind ik omdat je merkt dat mensen aan het begin best een beetje nerveus zijn, en door jou instructies een leuke en veilige cagedive kunnen doen.
Claire focust meer op data. Die moeten we goed bijhouden en worden dan naar het Shark Research Institute gestuurd. De haaien zijn namelijk makkelijk te identificeren aan hun rugvin. Zo kunnen ze bijhouden hoe het er met de haaienpopulatie voorstaat. Voor zover bekend gaat die populatie heel snel naar beneden...

Vanavond weer een braai (bbq) en morgen 2 boottrIps. Aan het eind van de middag gaan we dan nog naar swopshop. Overigens weet ik niet hoe het met het weer staat in nederland maar hier heeft het kwik de 38•C bereikt. Gelukkig gaat het in de loop van de week weer wat afkoelen, maar het zonnetje blijft lekker schijnen. hopelijk binnenkort weer tijd voor een updatr, maar dit was het voor nu.
Liefs van mij

  • 09 Maart 2010 - 20:08

    Mama:

    Wat fijn alweer zo'n interessant verhaal! Ik kan je blog niet openen op mijn werk (geblokkeerd) alleen op d laptop en er iets met de KPN chip dus dat lukte niet dus daarom nu pas een reactie. Hopelijk kunnen we je bellen als je een nummer hebt. Heb je vorige blogs vertaald en naar Grandma en Grandpa gestuurd via Leonoor.
    Veel liefs xx

  • 11 Maart 2010 - 15:49

    Anna:

    Hey keller!!
    wauw jaloers!! Klinkt echt heerlijk wat je doet:) Ik leef al helemaal mee als ik dit lees. (en het is ideaal studie ontwijkend materiaal)
    Hier vriest het nogsteeds.. en het heeft ook weer gesneeuwd.. niet zo top.. maar de zon schijnt wel heel mooi.
    Mijn week zat vol met hoorcolleges, dooie mensen, lichamelijke onderzoeken, practica, toetsen, werken, hockey etc. Maar als ik jouw blog zo even lees is het net of ik ook even op vakantie ben:) Nou keep up the good work! liefs mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

kelly

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 12908

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 22 Mei 2014

USA

28 Februari 2010 - 28 Mei 2010

Zuid-Afrika

11 November 2009 - 20 December 2009

Galashiels, Edinburgh

Landen bezocht: